Pohodlně z Veřovic do Ostravy bez přestupu!
Vlakem z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor, Skotnici, Sedlnici a Studénku do Ostravy. Cesta, která ještě donedávna znamenala přestupy ve Studénce a nepohodlí v přeplněných vozech, je dnes úplně jiná. Klimatizované bateriové vlaky s wifi a dostatkem míst k sezení spojují Veřovice přímo s Ostravou. Tyto nové soupravy představují chytré řešení, kombinují elektrifikovanou trať s úseky, kde zatím dráty nejsou.
Bateriové vlaky
se dotkni karty.
140 míst k sezení, celkem 323 cestujících
Vlak má dojezd 80 kilometrů, je dlouhý téměř 53 metrů. Je v něm 140 míst k sezení, celkem se do něj vejde 323 cestujících. Vlak je bezbariérový, je v něm wi-fi, klimatizace, kamerový systém či odbavovací systém, v němž lze platit kreditní kartou. Vlak se může dobíjet za jízdy pod elektrickou trolejí, nebo když pod ní stojí ve stanici, ale také třeba připojením vysokonapěťového kabelu v koncové stanici.
Nový Jičín potřebuje rychlejší spojení!
Spojení Nový Jičín - Suchdol nad Odrou je velice nekomfortní. Pomalá cesta trvající třikrát tak dlouho, protože vlak jede velice pomalu, přes léto jsou otevřená okna do kořán a hlučnost toho vlaku nezná hranice. Dobrou zprávou je, že České dráhy objednaly dalších 15 bateriových vlaků, které budou k dispozici od roku 2026 právě v Moravskoslezském kraji. Snad i pro Nový Jičín.
Dalších 15 bateriových vlaků
se dotkni karty.
Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou.
Jízdenka přímo ve vlaku? V MSK už běžná věc!
Naklikat si spoj v mobilu nebo vystát frontu na pokladně nemusí být vždy nejrychlejší. V Moravskoslezském kraji proto na mnoha linkách fungují samoobslužné platební terminály. Cestující jednoduše nastoupí, přiloží platební kartu nebo ODIS kartu, a jízdenka je hotová. To, co znají lidé z tramvají v Ostravě, se osvědčilo i na železnici. Rozšíření tohoto systému na více linek by cestování ještě víc zjednodušilo obzvláště pro lidi, kteří tak často necestují.
Platební terminály
se dotkni karty.
Na samoobslužných terminálech je umožněno zakoupení jízdenek v Tarifu ODIS pro síť železniční dopravy v rámci ODIS prostřednictvím čipové karty ODISka nebo bezkontaktní bankovní platební karty.
Výzkum a udržitelnost jdou ruku v ruce
Na nasazení bateriových vlaků se podíleli i odborníci z VŠB-TUO. Jejich studie doporučila konkrétní trasy a přispěla k tomu, že právě náš kraj je prvním v Česku, kde tyto soupravy pravidelně jezdí. Cílem je nejen vyšší komfort, ale i nižší uhlíková stopa a udržitelná doprava.
VŠB-TUO studie a metodika
se dotkni karty.
V rámci VŠB-TUO, CEET, Centra ENET se tým výzkumníků pokusilo mimo jiné identifikovat a analyzovat vhodné železniční trasy, které by mohly být v budoucnu elektrifikovány nebo přizpůsobeny pro provoz vlaků na alternativní pohony, jako jsou baterie nebo vodík.
Cílem zavádění bateriových či vodíkových vlaků jsou jasné. Reflektovat potřebu nižší uhlíkové stopy, širší dopady na životní prostředí, od výroby energie po provoz samotných vlaků a zajistit moderní a pohodlné spoje. Metodika pro pasportizaci železničních tratí určených pro vlaky s alternativními pohony se staly jedním z klíčových podkladů pro zavedení bateriových vlaků na vybrané tratě v Moravskoslezském kraji.
Co chtějí piráti?
Chceme zavést kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu. Zmodernizujeme železniční síť a zavedeme jednotnou jízdenku na všechny prostředky veřejné dopravy.